APK-checklist

Hoi mede liefhebbers!

We kennen het (bijna) allemaal wel, het spannendste moment van het jaar. Hoe trots en zuinig je ook bent op je mooie fransoos, hij wordt toch ouder en de tand des tijds zorgt er voor dat er toch onderdelen slijten of erger nog kapot gaan.

Ons team heeft een mooie APK-checklist verzameld om zelf een controle te kunnen doen aan jouw auto. Bijna alles is thuis gewoon mogelijk als je een krik hebt en een beetje gezond verstand!

Als je eventueel handige toevoegingen hebt mag je dit uiteraard posten in de reacties, wij proberen zo dit topic zo goed mogelijk te houden.

Succes!

Controle in de auto

  • Werkende dashboardverlichting, dusdanig dat minimaal de snelheidsmeter is verlicht.
  • De voorruitontwaseming moet werken (dus aanjager draait + ventilatieroosters aan de bovenkant van het dashboard blazen lucht). De kachel hoeft niet te werken.
  • De snelheidsmeter moet werken.
  • Werkend controlelampje van je mistlamp(en).
  • Schakelaar alarmlichten.
  • Schakelaar knipperlichten.
  • Claxon/toeter moet het doen, dus goed testen.
  • Ruitenwissers moeten werken (alleen voor, achter hoeft niet).
  • Ruitensproeiers moeten werken (achter niet en koplampsproeiers ook niet).
  • Binenspiegel aanwezig (glas heel en niet verweerd).
  • Linkerbuitenspiegel aanwezig (glas heel en niet verweerd).
  • Alle autogordels moeten aanwezig zijn en ook werken; dus in de vergrendeling vallen en als je aan de gordel trekt moet hij blokkeren.
  • Stoelen mogen niet los zitten, stoel en rugleuning moeten vergrendelen.
  • Voorruit mag stuk zijn, tot een bepaalde hoogte. Dit zijn: enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte; oppervlakkige krassen tot en met 5 mm breed; beschadigingen of verkleuringen die binnen een cirkel met een diameter van maximaal 20mm in het directe gezichtsveld vallen. Daarbuiten is dit 50mm.

Toelichting op voorruit eisen: een flinke ster in het zichtsveld mag dus 20mm groot zijn, en buiten het zichtsveld 50mm. Een enkele scheur mag ook, al loopt hij van links naar rechts over je voorruit, maar hij mag geen vertakkingen hebben.


Controle op kentekenpapieren

  • Het chassisnummer in de auto moet kloppen met wat er op de papieren staat.
  • Het cilinderaantal moet kloppen.
  • Je kentekenpapieren (hoofdzakelijk deel 1) moeten heel zijn! Al is er een klein stukje tekst weg omdat er een hoekje afgescheurd is => ben je gelijk koud aan vervangende papieren en dus ook nieuwe kentekenplaten met een vervolgnummer.

Controle rondom de auto:

  • Originele
    tankdop moet aanwezig zijn, nooddop is niet toegestaan.
  • Alle
    deuren moeten open kunnen en goed sluiten, ook vanuit binnen goed te openen
    zijn.
  • De
    kofferbak en motorkap moeten goed sluiten.
  • De
    ruitenwisserbladen van de voorruit moeten aanwezig en heel zijn, achter is niet
    verplicht.
  • Geen
    scherpe uitstekende delen.
  • De
    trekhaak moet er stevig onder zitten, maar de stekkerdoos hoeft niet te werken.
  • Als
    je een afneembare trekhaak hebt moet de koppel- en borgconstructie goed werken.
  • De
    kentekenplaten moet vastzitten, leesbaar zijn en een EU keurmerk hebben.

Controle op verlichting

  • Stadslicht/dimlicht/grootlicht moet functioneren en vanzelfsprekend beide koplampen en achterlampen.
  • Beide remlichten moeten werken, een werkend derde remlicht is niet verplicht.
  • De ahteruitrijlicht(en) moeten werken.
  • De kentekenplaatverlichting moet werken (alle aanwezige lampjes).
  • De knipperlichten links en rechts moeten werken.
  • Werkende alarmverlichting (dus alle knipperlichten tegelijk).
  • Alle aanwezige mistlampen moeten werken.
  • De reflectoren achter moeten aanwezig en heel zijn .
  • Alle glazen moeten in goede staat zijn. Een beschadiging mag maar alleen als het de lichtbundel niet wordt verstoord. De koplamp moet wel vochtdicht zijn. Tevens moeten de reflectoren in de glazen niet verroest zijn en mag er geen vocht in het glas zitten.
  • De glazen moeten in goede staat, niet bespoten, geverfd, beplakt of bewerkt zijn .
  • De koplampen moeten afgesteld zijn op een bepaalde hoogte.

Controle op de banden

  • Alle
    wielen moeten vast zitten (logischerwijs).
  • De
    banden mogen niet aanlopen maar mogen wel een fractie uitsteken buiten de
    wielkasten, ongeveer 1-3cm
  • De
    banden moeten minimaal 1,6mm profiel hebben. Dit geldt voor de gehele breedte
    van het loopvlak. Schuin afgesleten betekent dus afkeur als het schuin afgesleten
    gedeelte minder dan 1,6mm profiel heeft.
  • Verschillende
    maten banden op 1 as mag niet. Wel voor/achter mag verschillen.
  • De
    banden mogen droogtescheurtjes in de wangen hebben, en ook beschadigingen, mits
    het karkas niet zichtbaar is. In het loopvlak mag wel weer een diepe
    beschadiging zitten, is ook goed te repareren.

Opmerking banden: bandenprofiel tussen de 2mm en 1,6mm (dus net op het randje) worden meestal wel genoteerd op het APK rapport als aandachtspunt.


Controle op speling

  • Controleer
    de wiellagers op speling.
  • Je
    mag geen overmatige speling hebben op je stuurkogels. Beweeg de banden van
    links naar rechts en let op je kogels, die mogen niet ‘klakken’. Enige speling
    is wel toegestaan, tot 1,5 mm.
  • Je
    mag ook geen overmatige speling hebben op je fuseekogels, maar ook hier is weer
    enige speling toegestaan (1,5mm).
  • Draagarmen
    mogen ook geen speling hebben.
  • Speling
    in je stuurhuis mag gek genoeg weer wel.
  • Speling
    in je aandrijfassen mag ook.

Toelichting op de speling: het klinkt allemaal simpel, maar het is best moeilijk om speling te meten of te bepalen als je wielen in uitgeveerde toestand staan. In de garage zetten ze soms breekijzers tussen de kogels en bewegen het breekijzer heen en weer. In een andere garage krikken ze de auto op onder de wielophanging en zetten ze een enorme tang op de kogel om te kijken of deze ingedrukt kan worden (indrukken is ook speling). En hoe meet je exact 1,5 mm? Moraal van het verhaal: kijk niet gek op als de auto ondanks deze controle toch afgekeurd wordt op de kogels, maar de ergste speling is zo wel te controleren. Speling op de kogels die binnen de tolerantie vallen worden wel genoteerd op het APK rapport als aandachtspunt..


Controle op rubbers

  • Alle
    stofhoezen van alle kogels moeten dicht zijn. De stofhoes mag wel oppervlakkig
    gescheurd zijn (droogtescheurtjes) maar bij knijpen geen vet lekken.
  • Stofhoezen
    van stuurinrichting moeten heel zijn.
  • Hoezen
    van aandrijfassen (die de homokineten beschermen) moeten heel zijn.
  • Sommige
    auto’s (o.a. honda’s) hebben een achteras ophanging met kogels (double
    wishbone), ook hier moeten alle rubbers heel zijn.

Controle op de uitlaat

  • De
    enige eis is: hij moet gasdicht zijn. Controleer of je ergens roetplekken op de
    uitlaat ziet, meestal indicatie van een lek. Soms kan je het opsporen door de
    uitlaat met lopende motor even dicht te houden met een doek, bij een lekke
    uitlaat hoor je dan een sterk gesis onder de auto.
  • katalysator:
    Deze hoeft er niet te zitten zolang je de emissie eisen maar haalt die op het
    kenteken staan (zie uitlaatgassen).

Controle op de remmen

  • Ze
    moeten in ieder geval wel werken. Nou heb je dat bij voorremmen wel snel door,
    want er valt bijna niet met een auto te rijden zonder voorremmen, maar
    niet-werkende achterremmen zijn wel eens wat moeilijker op te merken. Krik de
    auto van achteren op, zet iemand in de auto om het rempedaal in te drukken en
    probeer het wiel met de hand in de rijrichting te draaien. Dat moet dus niet
    lukken. Test ook op deze manier de handrem. Het verschil tussen de wielen is
    belangrijker dan de totale remkracht dus remkracht links en rechts mag ook niet
    teveel verschillen.
  • Dikte
    van remschijven: ook altijd leuk discussiepunt. Dit komt omdat het per model of
    remschijf kan verschillen. Ook zit er een verschil tussen toegestane dikte van
    een geventileerde remschijf en een een gewone. Soms staat de minimum dikte op
    de remschijven ingeslagen. Als je een flinke ‘rand’ hebt aan het uiteinde van
    de schijf, meet de dikte dan op  en vraag
    het aan de dealer wat het minimum is voor die schijf of dat model.
  • De
    remschijf mag niet meer dan 50% verroest zijn op het deel waar de remblok
    aandrukt. In dat geval zal je ook wel onvoldoende remwerking hebben, of trekt
    de auto sterk naar links of rechts bij het remmen.
  • Bijna
    versleten remblokjes of remschoenen zijn toegestaan, mits de auto maar niet
    ijzer op ijzer remt en er voldoende vertraging is. Op het rapport komt dan wel
    te staan dat het een aandachtspunt is. Controlelampje remblokslijtageindicatie
    hoeft niet te werken.
  • Alle
    remslangen moeten in goede staat zijn, geen (droogte)scheurtjes hebben en geen
    bobbels. Zowel de slangen voor als achter. Dit zijn o.a. de remslangen naar de
    remklauwen, maar soms zit in het midden van de achterbrug ook een slang.

Controle van de ophaning

  • Schokbrekers
    moeten vastzitten en mogen niet lekken, ze hoeven echter niet in goede staat te
    zijn.
  • Schokbrekerveren
    of losse veren moeten heel zijn, veerschotels mogen niet doorgeroest zijn. Ook
    bladveren moeten heel zijn, het verenpakket mag geen losse bladen hebben.
  • De
    draagarmrubbers moeten heel zijn, in dat opzicht dat ze geen enorme speling
    mogen hebben (scheurtjes mag wel). Let vooral op de draagarmrubbers achter.

Controle op roest

  • Alles
    wat geen dragend deel is, mag doorgeroest zijn. Roestgaten in deur, spatbord,
    dak, wielkastranden of bodem mag geen reden tot afkeur zijn, mits het dus geen
    uitstekend scherp deel is geworden. Een rafelige wielkastrand kan dus afgekeurd
    worden,
  • De
    dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingsdelen mogen maximaal 15%
    roest hebben. Een gaatje in een kokerbalk mag, een compleet wak niet, dit
    afhankelijk van de grootte van het carrosseriedeel waar het gat inzit. Bij het
    herstellen: een plaatje er over lassen mag, maar je mag niet lassen aan
    ophangingsdelen zoals een draagarm. Die zal gewoon vervangen moeten worden.
  • Hierbij
    moet wel aangemerkt worden dat aan het betreffende geroeste deel geen andere
    constructie mag vastzitten. Een kokerbalk welke is doorgeroest op de plek waar
    het stuurhuis gemonteerd zit wordt afgekeurd, hoewel misschien het totale
    roestoppervlakte minder dan de 15% is.

Algemeen

  • Onder
    de auto mogen de tank/brandstofleidingen niet lekken of zweten.
  • De
    remleidingen mogen lichte vliegroest hebben, maar geen zware roest.
  • De
    auto mag niet overmatig olie lekken.

LPG installatie

  • De
    tank moet degelijk bevestigd zijn, geen deuken hebben en geen overmatige roest
    vertonen.
  • De
    hele gasinstallatie moet lekvrij zijn (te controleren met een spons plus wat
    zeepsop).
  • De
    leiding knikvrij en degelijk bevestigd onder de auto.
  • Het
    wapeningsmateriaal van de vulleiding mag niet zichtbaar zijn, dus geen
    beschadigingen.
  • De
    verdamper mag niet los zitten

Uitlaatgassen

Dit kun je niet zelf controleren, maar ik geef toch maar
even de waarden:

  • Roetuitstoot
    diesels: maximaal 2,5K bij auto zonder turbo, maximaal 3,0K met turbo
  • CO2
    uitstoot benzine: kijk op het kenteken

geen vermelding = max 2,5% (behalve bij oldtimers, die
mogen nog ruimer hebben)

K6 = max 1,5% CO2

U9 = max 0,5% CO2.

Vanaf bouwjaar ’93 is viergasmeting verplicht en wordt er
niet alleen getest op CO2 maar ook nog op andere, zoals CO. CO2 blijft max.
0,5%

toelichting op K6/U9: K6 is een uitlaatsysteem met katalysator maar zonder lambdasonde, wordt ook wel ongeregelde katalysator genoemd. U9 is uitlaatsysteem met katalysator en met lambdasonde.


Was deze how-to leerzaam of heb je er eventueel op/aanmerkingen over? Laat het weten in de reacties!

Share This Post
Hoe vind je deze pagina ?
00
0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Brian Dijks
Brian Dijks (@peugeot_206_cnf)
2 jaren geleden

Correctie op de speling!

Fusekogels en stuurkogels mogen maximaal 1 mm speling vertonen! (Axiaal en Radiaal) plus de oorspronkelijke speling! Bijvoorbeeld: een Mercedes sprinter heeft fabrieksaf 1 mm speling op de fusekogel zitten. Dat betekent dat je 1 mm oorspronkelijk + de 1 mm toegestaande speling in totaal 2 mm speling mag hebben.

Fusepennen mogen 1 mm axiaal en 1,5 mm radiaal

Schokbrekers mogen lekken. Dit word alleen aangegeven op het apk rapport als een Advies code (AC). Zolang de schokbrekers zijn werking nog behoud is dit toegestaan

Olie word pas als afkeur gezien vanaf bouwjaar 2018. Alles tot aan 31-12-2017 geld olie als Overmatige Vloeistof Lekkage (RA2) (RA betekent Reparatie Advies)

1
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x

New Report

Close