Strakker schakelen

We kennen het (jammer genoeg) allemaal wel, een schakelsysteem alsof je in een kom soep roert. Zeker als je auto al wat jaren van trouwe dienst achter de rug heeft, alles slijt in en de spelingen worden alleen maar groter.

In deze how to ga ik uitleggen hoe je makkelijk je originele schakelsysteem vernieuwd/ombouwt tot een zeer strak systeem zoals iedere moderne auto ook heeft.

Sommige stappen kun je uiteraard overslaan (beoordeel zelf goed in welke staat bij jou de originele onderdelen verkeren)

Benodigdheden

  • Al het gereedschap om deze werkzaamheden uit te kunnen voeren (een basis-kist voldoet).
  • Kruipolie, WD40 kan ook maar een betere kruipolie werkt fijner.
  • Staalborstel.
  • Optioneel: Quickshift adapter.
  • Optioneel: Schakelstang scharnier (alleen als de oude versleten is) – art.nr. xxxxxxxxx
  • Optioneel: Schakelstangen origineel of groupN of groupA.
  • Optioneel: Shortshifer.
  • Nylon busje, origineel onderdeel – art.nr. 245052

Stap 1

Voor je alles gaat loshalen is het belangrijk dat het schoon is, zorg er voor dat je even een emmer met wat (warm)water en een borstel en doekje raadpleegt. Werken met schone onderdelen is veel fijner dan dat alles onder het vet zit zodra je één boutje probeert te verwijderen.

Als alles zo goed als schoon is dan is het wijs om alle moeren goed kaal te maken met de staalborstel, als ze goed kaal (roesvrij) zijn dan kun je hier wat kruipolie op/in spuiten.

Laat dit rustig intrekken, herhaaldelijk inspuiten als het nodig lijkt.


Stap 2

We beginnen met het vervangen van de quickshift, dit is in de basis een verlenging van de schakelarm waardoor de slag korter wordt.

Als je het niet nodig vindt om je verticale slag korter te krijgen kun je deze stap overslaan.

Als je op Google intypt: “quickshift 106/saxo/ax” dan krijg je diverse verkooppunten. In deze how-to bespreek ik de quickshift van BakerBM, dit model vind ik het makkelijkste monteren en zit ook steviger dan het kleine model die met één borgboutje vast zit.

Deze quickshift adapter wordt gemonteerd op de locatie zoals afgebeeld op onderstaande foto. De originele schakelstang kun je er af wippen (zit redelijk vast maar de kunst is om hem zo recht mogelijk er af te wippen). De aluminium quickshift adapter monteer je dan op je originele kogel (daar waar je de arm vanaf gewipt hebt). Op de quickshift adapter zit ook een kogel, op deze kogel druk je dan de schakelstang weer.

Alleen deze stap kan je soepkom versnellingen al transformeren in een strak schakelsysteem!


Stap 3

Bij stap 1 en/of stap 2 zul je ongetwijfeld de status zien van het schakelstang scharnier.

De ronde bol (zwart van kleur) moet rond zijn, als hier slijtage op zit (vlakke kanten) .

Als er geen tot bijna geen slijtage op zit zou ik hem persoonlijk laten zitten maar in die keuze sta je uiteraard vrij!

Om bij het scharnier te komen dien je (als je dit hebt) de verstevigingsbalk van de draagarmen los te draaien, als je hem op het schutbord los draait kun je hem weg draaien van het schakelpunt af.

Als dan de weg vrijgemaakt is kun je het mechanisme vervangen, dit spreekt voor zich.


Stap 4

De schakelstangen (de kopjes) slijten ook door ouderdom, dit kun je testen door aan de stang zelf te wiebelen. Je mag geen speling voelen.

Je kunt dit al verhelpen door originele schakelstangen te monteren. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om voor een beter alternatief te gaan.

GroupN schakelstangen worden veel toegepast en de montage hiervan is ook zeer eenvoudig.

In deze how-to bespreek ik de groupN schakelstangen van BakerBM, dit omdat de prijs/kwaliteit verhouding er van erg goed is.

Het er op en er af klikken van de schakelstangen is niet zo moeilijk, dit kan niet mis gaan. Het enige lastige is dat je een borgpennetje in je schakelkop moet steken. Dit kan een beetje lastig zijn, zeker met je grote werkklauwen.


Stap 5

Om een nog kleinere slag te realiseren kun je kiezen voor een shortshifter. Dit kan gemonteerd worden zonder brug maar met brug is wel een stuk makkelijker.

Aan de onderkant van je schakelpook zit er een bout waarmee je pook in de schakelarm zit.


*Links op de foto de montagekant waar de versnellingspook zit, rechts op de foto het montagepunt op je schakelscharnier.

Als je de versnellingspook gedemonteerd hebt is het raadzaam om het onderste nylon busje te vervangen, vaak ontstaat hier slijtage op door de jaren heen waardoor alle voorgaande upgrades niet tot zijn recht zullen komen als er nog steeds speling in de pook zelf zit.

En hierbij nog een foto van de originele pook arm in je nieuwe shortshifter.


Stap 6

Bouw nu alles terug zoals het zat, je kunt er voor kiezen het leren afdekkapje terug te plaatsen, uiteraard kun je het mooie CNC gefreesde aluminium ook met trots laten zien!

Veel plezier met het bouwen aan je schakelsysteem!


Was deze how-to leerzaam of heb je er eventueel op/aanmerkingen over? Laat het weten in de reacties!

Share This Post
Hoe vind je deze pagina ?
00
0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x

New Report

Close