Upgrade & Opknappen van de achteras

De achteras was al een tijdje aan een nieuw laagje lak toe maar ik ben samen met Thomas gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om deze as te upgraden. Aangezien het om een torsie as gaat ben je vrij beperkt in upgrades naast dikke torsie stangen en stugge schokdempers.

Er moest dus iets nieuws bedacht worden en daar zijn we samen over gaan brainstormen. Uiteindelijk kwam Thomas met het idee om de dempers+veren van een Ford escort RS2000 mk1 te gebruiken. Ik ben voor een setje GAZ shocks die in hoogte en hardheid verstelbaar zijn in combinatie met 2.25″ x 10.5″ 180 LBS veren gegaan. Om ervoor te zorgen dat deze dempers+veren de ruimte krijgen heb ik ook de veerpoot torens van een RS2000 in de kofferbak gelast. Dit was veel werk vanwege het opmeten en op maat maken van deze Turrets. Ook moest ik iets verzinnen om de dempers aan de draagarmen vast te maken. De dempers zitten origineel aan de onderkant vast met een bus waar een bout doorheen gaat. Omdat ik meer bewegingsruimte wilde hebben voor de dempers heb ik die bus eruit gehaald en vervangen voor een Uni-Ball. Nu kunnen de dempers vrij bewegen in elke richting. Dit komt ten goede wanneer de draagarm omhoog of naar beneden moet.

De achteras is weer netjes in kleur gezet en dat verschil is duidelijk zichtbaar. De lagers zijn een aantal jaar geleden vervangen en deze zagen er nog goed uit dus die laat ik lekker zitten. Alles is weer gangbaar gemaakt zodat het weer makkelijk uit elkaar kan wanneer dat nodig is.

Nu de onderkant klaar is kan ik beginnen aan de binnenkant. Zoals onder op de foto’s te zien is moet ik de binnenkant nog netjes in kleur zetten. Dit gaat echter wel wat anders worden dan dat het nu is =D

De setup van de RS2000. Klaar om in de 106 gebouwd te worden.

Boven: De opgeknapte en upgradet Achteras

Onder: De As zoals hij onder de auto vandaan kwam

Zo ziet de turret er van binnen uit. Met een vaste stang als “veerpootbrug” ertussen gelast

De as weer onder de wagen gemonteerd. Ziet er weer fris uit. zoals je kunt zien de bodem ook weer voorzien van een frisse laag zwart

Share This Post
Hoe vind je deze pagina ?
00
5 Comments
  1. Mooi werk weer Erik !!
    Brengt mij gelijk op weer een puntje op mijn to do list: achteras netjes in de lak zetten 🙂

  2. Alleen daardoor knapt het al op!

Leave a Reply